اوتیسمی ها افرادی باهوش تر البته منزوی- سیده حدیثه علوی، الهام دلاور، زهرا حکیم باشی، محدثه جلیلی

اوتیسم چیست؟

اوتیسم یک بیماری است یا صرفا تفاوتی بین انسان هاست؟ آیا افراد مبتلا به اوتیسم باهوش تر هستند؟ علل ایجاد اوتیسم چیست؟ اوتیسم درمانی دارد؟ خانواده و پدر و مادر چه نقشی در ایجاد اوتیسم یا درمان آن دارند؟ چگونه با افراد مبتلا به اوتیسم ارتباط داشته باشیم؟ اوتیسم یک ناهنجاری رشد همه جانبه است. که در آن مهارت های اجتماعی، زبانی، ارتباطی و رفتاری با تاخیر و به صورت انحرافی توسعه می یابند، دلیل اوتیسم نامشخص است، اوتیسم یک اختلال پیچیده با علل مشخصاست که معمولا همزمان رخ می دهد.

هیچ دارویی برای درمان این اختلال شناخته نشده است، اما درمان های دارویی می تواند در کاهش علائم آن مانند خودزنی، بیش فعالی و... موثر باشد. اخیراً رویکردهای مکمل و جایگزین برای درمان اوتیسم در نظر گرفته شده. عملکرد اجرایی مجموعه ای از عملکردها مثل برنامه ریزی و... است. اختلال عملکرد اجرایی ناشی از اختلالات تکامل اعصاب است که شامل ADHD، اسکیزوفرنیا، اختلال طیف اوتیسم و... است.

عملکرد کودکان، نوجوانان و افراد بالغ و مبتلا به اوتیسم در آزمونهای مربوط به برنامه ریز ی مختل گزارش شده. کودکان مبتلا به اوتیسم از کودکان سالم هم سن خود (از نظر سن عقلی )، پشتکار بیشتری نشان داده اند. افراد مبتلا به اوتیسم در برنامه ریز ی یک عمل اختلال دارند و انواع خاصی از رفتارهای با پشتکار را که نشانگر نقص در انعطاف پذیری فکری است نشان میدهند اینها نقص در کنترل مهار داخلی ندارند هرچند که در بعضی مواقع در مهار پاسخها نقص دارد این بیماران از محرک های مشخص اجتماعی دوری میکنند و احتمالا به این دلیل است که توانایی فهم آن محرکات را ندارند. شایع ترین سن شروع علائم ۱۲ تا ۱۸ ماهگی است. این اختلال در پسران حدود چهار یا پنج برابر بیشتر از دختران است.

دانلود فایل